LCHF

Ja, nu jävlar, allt eller inget.

Från och med i måndags är det slut på kolhydrater för min del. Eller visst, lite får man alltid i sig men jag håller mig till under 5% i de produkter jag köper, vilket inte alltid visar sig vara så lätt! Korv tillexempel...jag köpte korv på Willys och det var inte många som höll sig under 5%, deras egna märke av Lunchkorv gjorde det dock.

Jag har sett flera bevis på att metoden fungerar, och inte bara för att gå ner i vikt utan även för att sänka blodsockret och förbättra kolesterolvärdena.
Min far tillexempel, minus 14 kilo och bättre värden (han har typ2-diabetes), även min 17-åriga lillebror har fått bättre värden (typ1-diabetes)

Utan intag av kolhydrater blir blodsockret inte upp och ner i stora kurvor utan håller sig på en lagom, en bra, nivå. Kroppen klarar själv av att producera det blodsocker den behöver. Många som inte tror på den här typen av kost kommer med argument som att man blir "trög", alltså osmart, dum, störd, utan kolhydrater. Vi äter i genomsnitt 40 kilo socker på ett år. Det är drygt 3 kilo i månaden. Det om något är väl trögt?

Jag har fått det fint förklarat för mig, det här med blodsocker;

Blodsocker vid intag av kolhydrater /\/\/\/\/\/\/\
Blodsocker vid GI ~~~~~~
Blodsocker med lchf -------------

Och jag måste säga att jag redan mår bättre av det, jag är inte lika hungrig, jag behöver inte stressa hem från jobbet för att jag håller på att hungra ihjäl och jag till och med ställer mig och lagar middag när jag kommer hem istället för att äta mat som redan finns färdig i kylen. Sen undrar jag om min pms förbättrats av det? Det brukar märkas, verkligen märkas när det är dags, alltid, jag blir sur och ledsen för ingenting och nu är allt sånt som bortblåst, och jag tänker inte utesluta att det beror på kosten :) Underbart!

Det går åt mycket smör, mycket grädde, otroliga mängder vit- och blomkål, och ikväll när suget kommer: Turkisk yoghurt med hallon, mmmmmm.....

/Issa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0